Hoe ecologisch is hondenshampoo?

Hoe ecologisch is hondenshampoo?

De woorden "natuurlijk" en "groen" zijn de afgelopen jaren modewoorden geworden.

Consumenten worden milieubewuster en bedrijven spelen hier erg handig op in door hun merknaam, producten en diensten aan te passen aan deze behoeften. Maar de realiteit is dat deze termen nog steeds op grote schaal “ongereguleerd” zijn en, helaas, worden misbruikt bij de etikettering van producten om ze natuurlijker en milieuvriendelijker te laten lijken dan ze in werkelijkheid zijn. Dit wordt greenwashing genoemd, en het komt in vrijwel elke bedrijfstak ter wereld voor.

Opgelet voor greenwashing in de petcare industrie!

Sommige vormen van greenwashing zijn duidelijker dan andere. McDonalds schakelt over op papieren rietjes, terwijl het bedrijf nog steeds elk jaar meer dan 2 miljoen ton verpakkingsafval creëert. Maar andere bedrijven zijn moeilijker te doorzien. En in de dierenverzorgingsindustrie groeit het aantal bedrijven dat greenwashing-tactieken gebruikt om de winst en de verkoopbaarheid van producten te vergroten, met de dag.  Liefde voor huisdieren en liefde voor het milieu gaan vaak hand in hand, dus het feit dat dierverzorgingsmerken valse claims gebruiken om consumenten te manipuleren is nog meer ontmoedigend.  Maar er zijn veel fantastische milieuvriendelijke producten die hun claims waarmaken en die goed zijn voor je huisdier en het milieu.  Je moet alleen weten waar je op moet letten.

Wat is Greenwashing?

Greenwashing is een term voor misleidende of valse beweringen over de milieuvoordelen van een product, dienst of bedrijf.

Deze vorm van marketing heeft tot doel consumenten te doen geloven dat een bedrijf milieuvriendelijker is dan het in werkelijkheid is.  Naarmate meer consumenten zich bewust worden van duurzaamheid en het milieu, zoeken bedrijven naar manieren om hun producten aantrekkelijk te maken voor de markt.

De liefde voor dieren en de liefde voor het milieu gaan vaak hand in hand, dus greenwashing komt steeds vaker voor in de dierenverzorgingsindustrie. Hoewel je zou denken dat dierenverzorgingsbedrijven het beste voor hebben met je huisdieren, het milieu en de natuur, is de realiteit dat het voor velen gewoon een nieuwe zakelijke kans is.  Greenwashing in de dierverzorgingsindustrie kan op veel verschillende manieren voorkomen: van zeggen dat een hondenshampoo ”vegan” is, terwijl hij keratine bevat; het product bestempelen als milieuvriendelijk terwijl er parabenen en siliconen in verwerkt zitten; of het aanprijzen van biologisch afbreekbare poepzakjes, maar niet vermelden dat ze aan de andere kant van de wereld worden gemaakt...  De voorbeelden liggen voor het rapen - helaas.

Gebrek aan regelgeving leidt tot misvattingen

In de sector dierverzorging heeft de regelgeving nog een lange weg te gaan om de achterstand op producten voor mensen in te halen.  Bepaalde termen die legitiem lijken, zijn eigenlijk niet zo belangrijk als het gaat om de eisen en voorschriften.  En door het gebrek aan regelgeving zie je deze termen op heel veel producten staan.

Vaak misbruikte termen

Hypoallergeen

De term hypoallergeen wordt vaak gebruikt in de dierenverzorging. Omdat veel huisdieren gevoelig zijn voor allergische reacties, zijn hypoallergene shampoos en conditioners bedoeld om irritatie te beperken door ingrediënten te vermijden die vaak irriterend zijn. En hoewel ze misschien de grootste boosdoeners vermijden, betekent dat niet dat ze volledig vrij zijn van irriterende stoffen (dat is bijna onmogelijk). Hypoallergeen betekent niet hetzelfde als “allergievrij”.

Producten voor huisdieren worden niet gereglementeerd door de FDA, noch zijn er verplichte EU-voorschriften, dus worden ze vaak als hypoallergeen bestempeld, ook al bevatten ze ingrediënten die de huid van uw hond kunnen irriteren. Als u ziet dat een hondenshampoo als hypoallergeen op de markt wordt gebracht, dan is dat een teken dat de andere praktijken van het merk waarschijnlijk niet zo "groen" of ethisch verantwoord zijn. De realiteit is dat er geen wereldwijde, noch Europese normen zijn om de term hypoallergeen te definiëren, dus kan het betekenen wat een merk wil dat het betekent. Ze hoeven niet te bewijzen dat het geen allergische reactie veroorzaakt.

Traanvrij

Misschien herinnert u zich traanvrije shampoos van toen u een kind was, maar wat betekent traanvrij eigenlijk? De term houdt in dat de formule geen tranen veroorzaakt als hij in je ogen komt, en hij wordt nu ook gebruikt voor hondenshampoos. Traanvrij is een marketingterm om een zachter product aan te duiden met ingrediënten die minder snel een brandend gevoel in de ogen veroorzaken.. Shampoos die een brandend gevoel voor de ogen veroorzaken bevatten oogirriterende chemicaliën. En naar onze mening mogen die nooit gebruikt worden voor huisdieren! Bovendien kunnen shampoos die de ogen irriteren ook de huid irriteren.

Niet geparfumeerd

Fabrikanten moeten in hun formules een of andere vorm van geurstof gebruiken om de basisgeur te bedekken en de geur te neutraliseren (omdat de formules van nature onaangenaam ruiken). Zelfs "geurloos" zou een meer geschikte term zijn dan "geurvrij", maar het kan nog steeds misleidend zijn voor consumenten die veronderstellen dat het geurloos betekent. Er is een verschil tussen geurloze en geurvrije producten. Maar er zijn geen universele definities voor wat deze termen betekenen in de dierenverzorgingsindustrie. Als een product ongeparfumeerd is, ruikt het misschien nergens naar, maar dat komt omdat de geur van de ingrediënten is geneutraliseerd met andere ingrediënten. En als een product geurvrij is, zijn er geen ingrediënten toegevoegd met als enig doel een geur te creëren. Maar de ingrediënten kunnen nog steeds een duidelijke geur hebben. Nogmaals, let op de ingrediëntenlijst op het etiket, als die er al opstaat. 26 geurstoffen zijn door de EU geïdentificeerd als potentiële allergenen, en deze moeten op het ingrediëntenetiket worden vermeld als ze een bepaald niveau overschrijden.

Jeukvrij

Net als bij hypoallergeen kan geen enkel product gegarandeerd 'jeukvrij' zijn. Elke hond heeft een uniek huidmicrobioom met verschillende gevoeligheden. Elk product kan een reactie veroorzaken, hoe zuiver en natuurlijk de ingrediënten ook zijn. Een droge, jeukende huid komt ongelooflijk vaak voor bij honden, en wanneer een bedrijf een algemene bewering doet als "jeukvrij", is er geen enkele manier om deze beweringen te staven.

Natuurlijke planten/bloemen-extracten

Wanneer natuurlijke planten- of bloemenextracten in cosmetica worden gebruikt, moeten zij worden gedistilleerd om aan de bron te worden onttrokken. De hitte van het destillatieproces zorgt ervoor dat de verbindingen chemisch worden afgebroken, waardoor veel van de natuurlijke geur verdwijnt. Als een product iets als rozenextract gebruikt, wordt het vaak op de markt gebracht als een met rozen verrijkte shampoo of conditioner. Consumenten verwachten dat het naar rozen ruikt, dus voegen fabrikanten uiteindelijk kunstmatige rozengeur aan het product toe om het naar rozen te laten ruiken, ook al komt de geur niet van echte rozen. Dit is het geval voor veel verzorgingsproducten voor huisdieren die planten- en bloemenextracten gebruiken.

Al deze eerder genoemde termen worden louter voor marketingdoeleinden gebruikt, want producten die echt aan deze normen voldoen, bestaan niet.  Eerlijkheid en transparantie zijn altijd het beste beleid, in plaats van klanten te misleiden met overdreven claims. Dit toont uiteindelijk een gebrek aan integriteit van het bedrijf en zal leiden tot wantrouwen.

Maar het gaat nog verder...

Greenwashing gaat echter over veel meer dan enkel ingrediënten.

Greenwashing in de huisdierenbranche gaat veel verder dan de ingrediënten in de producten zelf. Duurzaamheid heeft vele lagen, waaronder hoe en waar een bedrijf ingrediënten inkoopt, waar het zijn producten vervaardigt en waarin de producten worden verpakt.

Als een bedrijf ingrediënten inkoopt in Mexico, zijn producten vervaardigt in China en zijn producten verkoopt aan Europeanen, moet je rekening houden met het traject dat het product aflegt:  ingrediënten worden geoogst, verwerkt en verzonden naar de fabrikant. ? De fabrikant produceert het product en stuurt het naar het bedrijf.  ? Het bedrijf verzendt de producten vervolgens rechtstreeks naar de klant of naar een detailhandelaar.  ? Vervolgens rijdt de klant naar de detailhandelaar om het product te kopen.

Dit alles leidt tot een aanzienlijke hoeveelheid koolstofuitstoot. Niet bepaald duurzaam, toch?

Een andere veel voorkomende vorm van greenwashing in de dierverzorgingsindustrie betreft milieuvriendelijke of duurzame verpakkingen.  Alle producten - ongeacht de bedrijfstak - hebben een verpakking nodig.  Aangezien consumenten alleen de producten in de verpakking willen hebben, wordt de verpakking afval. Maar sommige verpakkingen zijn duurzamer en milieuvriendelijker dan andere…

Glas en aluminium zijn beter te recycleren, en kartonnen/papieren verpakkingen zijn biologisch afbreekbaar maar ook weer niet geschikt voor het verpakken van vloeistoffen. En je moet oppassen dat deze kartonnen verpakkingen niet nog eens met plastic bekleed zijn.  Nu, met zoveel innovaties in bioplastic (dit is plastic gemaakt van planten zoals suikerriet, maïs of zeewier) zijn er - als een merk echt groen wil gaan - mogelijkheden om vloeistoffen of crème te verpakken in composteerbare bioplastic verpakkingen.

Hoe herken je betrouwbare natuurlijke producten?

Hoewel er nog een lange weg te gaan is als het gaat om regelgeving in de huisdierenindustrie, zijn er enkele certificeringen waar je op kunt letten die je helpen bij het identificeren van natuurlijke kwaliteitsproducten voor huisdieren.

Ecogea is zo een derde partij voor de certificering van biologische en veganistische ingrediënten. Zij certificeren cosmetica, reinigingsproducten, geuren en essentiële oliën om te bevestigen dat ze biologisch, natuurlijk en veilig zijn op basis van hun strenge normen. Als je het Ecogea-symbool op de etiketten van producten ziet, kun je erop vertrouwen dat de ingrediënten aantoonbaar van natuurlijke oorsprong zijn.

Hoe herken je betrouwbare natuurlijke producten?

Ook het Animal Cruelty Free label is een onafhankelijk gecontroleerd label wat je op verpakking kunt terugvinden van hondenshampoos. Dit garandeert je dat de producten niet zijn getest op dieren, noch door de fabrikant, noch door zijn leveranciers.  Een heel ander verhaal dan dit van fabrikanten die in het verre oosten shampoos laten produceren - die wel op dieren zijn getest! - en deze producten vervolgens in Europa in bulk invoeren; ze hier verpakken of opnieuw labelen, om zo de indruk te wekken dat hun producten “diervriendelijk” zijn.

The Ethical Company Organisation controleert merken en bedrijven op hun ethische impact op het milieu, op mensen en op dieren.  Jaarlijks reikt de organisatie hiervoor awards uit.  

Echt duurzame producten zijn nooit goedkoop!

De realiteit is echter dat lokale ingrediënten inkopen en lokaal produceren veel meer gaat kosten dan uitbesteden aan een ander land met lagere productiekosten. En aangezien plastic het goedkoopste verpakkingsmateriaal is, stijgen de kosten aanzienlijk wanneer naar plasticvrije alternatieven wordt gezocht. Dit alles heeft gevolgen voor de totale prijs van het verzorgingsproduct. Als je dus natuurlijke kwaliteitsproducten wil die écht duurzaam zijn, kan je verwachten dat je hiervoor een prijs betaalt. Als je een zeer goedkoop product ziet met op het etiket duurzaamheidsclaims of natuurlijke ingrediënten, kun je er bijna zeker van zijn dat deze vals zijn.

Etiketten lezen is lastig

Hoewel het lezen van ingrediëntenlabels vervelend kan lijken, is het een van de beste manieren om een minder-dan-groen product te herkennen. En als je eenmaal een aantal hoogwaardige, natuurlijke producten hebt uitgezocht, hoef je je geen zorgen meer te maken over het lezen van die etiketten!

Deze taak nemen we bij Groomer graag voor je op, zodat je bij ons met een gerust hart kan kiezen uit een uitgebreid gamma verzorgingsproducten, voeding en kauwartikelen, speeltjes, accessoires,... die allemaal aan de strengste normen qua duurzaamheid beantwoorden. Die veilige ingrediënten bevatten voor je huisdier, die rekening houden met milieuvriendelijke verpakkingen, die duurzaam en lokaal zijn geproduceerd en die gecertificeerd zijn door onafhankelijke organisaties.

... Dit is waar wij bij Groomer voor staan!

Waarom zou je het jezelf dan nog moeilijk maken?...
Bron: Doglyness & GroomerAcademie 'Alles over Shampoos'